انواع طبقه بندی شهر
برنامه ریزی شهری و جی ای اس
تاریخ : یک شنبه 30 شهريور 1393
نویسنده : مرجان سنجرانی

از دو جنبه می توان به انواع شهر ها پرداخت. يکی از بعد کارکردی (فعاليت و نقش) و ديگر از بعد اندازه ( کوچک و بزرگ بودن)، از نظر اولبا توجه به نوع فعاليت شهرها، به دسته بندی کلی شهر ها می پردازيم و از نظر دوم تقسيم بندی معمولا با توجه به جمعيت شهر انجام می شود. البته جمعيت شهر خود تا حدودی بيانگر تنوع و تعداد فعاليت های حاکم بر شهر و همچنين حيطه نفوذ و وسعت شهر خواهد بود.

الف- کارکرد و نقش؛ تقسيم بندی شهرها با توجه به محيط بوجود آمده بر اساس فعاليتی که ساير فعاليت های شهر را تحت شعاع خود قرار داده و شهر بر اساس آن نوع فعاليت خاص شناخته می شود: مانند شهرهای فستيوال و کنگره ای، شهرهای فرهنگی، شهرهای مذهبی و زيارتگاهی، شهرهای درمانی و آسايشگاهی، برف شهرها، شهرهای بازنشستگان، شهرهای صنعتی، شهرهای تجاری، شهرهای اداری-سياسی، شهرهای صنعتی-خدماتی و ... .

بنابراين در اين ديدگاه شهر ها بر نوع فعاليت غالب طبقه بندی می شوند که هر شهر با توجه به فعاليت و کشش جمعيتی خود، اندازه و وسعت خاص خود را  خواهد داشت.

ب- اندازه و وسعت: در اين ديدگاه عامل جمعيت در تقسيم بندی شهر ها نقش مهمی را بازی می کند چرا که در اين ديدگاه شهر ها از کوچکترين به بزرگترين تقسيم بندی می شوند و شهر کوچک يا بزرگ در وهله اول بيانگر جمعيت کم يا زياد خود می باشد. که البته اين جمعيت خود بيانگر سطح فعاليتها، حيطه نفوذ شهر و ... می باشد. البته در تعريف سطح جمعيتی و مرز تعريف شده بين انواع شهرها توافق کلی وجود ندارد. بطور مثال حداقل جمعيت برای شهر محسوب شدن در ژاپن ۳۰۰۰۰ نفر، در نروژ، ايسلند، و سوئد ۲۰۰۰ نفر، در نيجريه ۲۰۰۰۰ نفر و در ايران در حال حاضر ۱۰۰۰۰ نفر می باشد.

خوب در اينجا با توجه به شرايط کشورمان انواع شهر ها را با توجه با اندازه آن بيان می کنيم:

۱- بازار شهر؛ ۱۰-۵ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: دهستانی)

 ۲- روستا-شهر؛ ۲۵-۱۰ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: بخش)

۳- شهر کوچک؛ ۵۰-۲۵ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: شهرستان)

۴- شهر متوسط کوچک؛ ۱۰۰-۵۰ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: شهرستان)

۵- شهر متوسط؛ ۲۵۰-۱۰۰ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: ناحيه ای)

۶- شهر بزرگ ميانی؛ ۵۰۰-۲۵۰ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: استانی)

۷- شهر بزرگ؛ ۱۰۰۰-۵۰۰ ؛ هزار نفر جمعيت. ( عملکرد: منطقه ای)

۸- کلان شهر (متروپل)؛ ۵/۲-۱ ميليون نفر جمعيت. ( عملکرد: کلان منطقه ای)

۹- کلان شهر (متروپل ملی)؛ ۵/۲ ميليون نفر جمعيت و بيشتر.( عملکرد: ملی)

نویسنده:محمود قدیری

 



|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: شهر , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
سلام به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ طراحی شده فقط جهت بالا رفتن اطلاعات شما در زمینه جغرافیا و برنامه ریزی شهری و دروس مربوط به این رشته می باشدو قصد دارم از ایدها و روشهای جدید برای بهتر شدن هر چه بیشتر شهر ها بگم . با آرزوی موفقیت روز افزون برای همه ی پویندگاه علم ودانش.